.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
 جانشين چاوز انتخاب شد 
روز گذشته و به فاصله حدود يك ماه پس از درگذشت هوگو چاوز، انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا با حضور گسترده‌ مردم اين كشور در پاي صندوق‌هاي راي برگزار شد و 19 ميليون ونزوئلايي در يك رقابت انتخاباتي پاياپاي جانشين چاوز را براي تصدي سكان هدايت اين كشور آمريكاي لاتين انتخاب كردند.
مردم ونزوئلا روز گذشته پاي صندوق‌هاي راي آمدند تا يا به وصيت رئيس جمهور فقيد شان براي ادامه آرمان سوسياليستي او عمل کنند و يا اينکه قدرت را به رقيب جواني بسپارند که وعده ايجاد تغييرات غربگرايانه اقتصادي و تجاري در کشور داده است.
ميليون‌ها شهروند ونزوئلايي از ساعت 3 بامداد ديروز در خيابان‌هاي اين کشور تجمع کرده و براي اينکه بتوانند از نخستين افرادي باشند که به نامزد مورد نظر خود راي مي‌دهند، مشتاقانه در پشت درهاي مراکز اخذ راي به انتظار باز شدن درهاي حوزه‌هاي راي گيري صف کشيدند. انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا در ساعت 6:30 به وقت محلي آغاز و 10 ساعت بعد تمام ‌شد. در اين انتخابات شهروندان مي‌توانستند يکي از هشت نامزد رياست جمهوري را به عنوان رئيس جمهور ونزوئلا انتخاب کنند. نيکلاس مادوروو، رئيس جمهور موقت ونزوئلا و انريکه کاپريلس، رهبر اپوزيسيون ونزوئلا مهمترين رقيبان اين انتخابات بودند و به طور قطع اگر مشكلي دربرگزار انتخابات پيش نيايد يكي از اين دو جانشنين چاوز خواهد شد. علاوه بر اين دو نفرائوسبيو مندز، رينا سکرا، ماريا بوليوار، فردي تابارکينو، خوليو مورا و گونزالو کنتراس ديگر نامزدهايي بودندکه در اين انتخابات شرکت کردند.
برخي نظرسنجي‌ها در طول هفته گذشته نشان دادند که مادوروو اقبال بيشتري براي بدست‌آوردن منصب رياست جمهوري داراست. در اين انتخابات 19 ميليون ونزوئلايي واجد شرايط راي دادن بودند. پيروز اين انتخابات 19 آوريل سال جاري ميلادي سوگند مي‌خورد و تا ژانويه سال 2019 ميلادي در قدرت باقي مي‌ماند.
انتخابات در ونزوئلا به صورت الکترونيک برگزارشد. شوراي انتخابات ملي ونزوئلا اعلام کرد که قابل اعتماد بودن فرايند برگزاري انتخابات را تضمين مي‌کند. ساندرا اوبليتاس، معاون رئيس شوراي انتخابات ملي ونزوئلا روز شنبه از حضور بيش از سه هزار ناظر بين‌المللي در انتخابات امروز خبر داده بود.روزگذشته و در ميانه برگزاري راي گيري‌ها خبرگزاري رويترز از کاراکاس گزارش داد که نيکلاس مادوروو کفيل رياست جمهوري ونزوئلا از شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات امروز اين کشور برخوردار است.اين گزارش افزود: با وجود اينکه وي پيشتاز صندوق‌هاي انتخاباتي اين کشور است به همراه رقيب خود انريکه کاپريلس نگران هستند مردم به سبب خستگي از شرکت در راي گيري‌ها کمتر پاي صندوق‌هاي راي بيايند.اين گزارش همچنين افزود که براساس شواهد موجود بر سر صندوق‌هاي راي گيري، رقيب مادوروو پيش بيني مي‌کند با نتيجه مايوس کننده اي در پايان اين انتخابات مواجه شود.به اعتقاد رويترز مادوروو در اغلب حوزه‌هاي راي گيري با اختلاف راي دو رقمي از رقيب خود جلوتر بود، اين پيروزي را مديون برکت اعتبار عمومي رئيس سابق خود چاوز و حمايتش از وي است که ماه قبل براثر ابتلا به سرطان در گذشت.
کاپريلس، فرماندار ايالت ميرانداي اين کشور چند روز پيش گفته بود گرچه مردم ونزوئلا از سياست‌هاي دوران چاوز خسته شده اند ولي هنوز محبوبيت او در ميان مردم و ميزان حمايت از آرمان‌هاي او به قدري است که مي‌تواند پيروزي‌هاي بعدي اين آرمان را تضمين کند.مادورووي 50 ساله که پيشتر يک راننده اتوبوس بود به حاميان خود از طبقه کارگر کشور وعده داد که در صورت پيروزي در اين انتخابات اصول سوسياليزم قرن 21 هوگو چاوز را عملي خواهد کرد و لذا به پيروزي عظيم در اين انتخابات اميدوار است.وي که رنگين پوست (قهوه اي) است مي‌گويد هرچه اين پيروزي عظيم تر باشد، کشور بيشتر روي صلح و آرامش را به خود خواهد ديد و چنانچه فاصله آراي او با رقيب کمتر شود نشان اين است که رقيب توانسته است گروه بيشتري از ونزوئلايي‌ها را مردد و گمراه کند.پيروز اين انتخابات در واقع کنترل بزرگترين ذخاير نفتي جهان را در يکي از کشورهاي عضو اوپک به دست خواهد گرفت.هر دو رقيب اصلي اين انتخابات از هواداران خود خواستند در نخستين ساعات برگزاري انتخابات به پاي صندوق‌هاي راي بروند و کاملا مراقب تقلب در انتخابات باشند.انتخابات رياست جمهوري اکتبر (مهر ماه) گذشته ونزوئلا با حضور 80 درصدي راي دهندگان برگزار شده بود که همچنان چاوز بر قدرت باقي ماند.مادوروو در مبارزات انتخاباتي خود سعي کرد با ناميدن خود به عنوان پسر هوگو چاوز، توجه بسياري از حاميان رئيس جمهور فقيد را به خود جلب کند.در اين مبارزات انتخاباتي هواداران مادوروو شعار سر مي‌دادند که با چاوز و مادوروو، مردم در امان خواهند ماند پس اي چاوز، قول مي‌دهيم به مادوروو راي دهيم.مادوروو در اين مبارزات انتخاباتي بارها با پخش فيلمي از چاوز، در تاييد اينکه او جانشين چاوز خواهد بود، سعي کرد از اعتبار رئيس جمهور فقيد براي کسب محبوبيت خود بهره ببرد.براساس گزارش رويترز، در صورتي که مادوروو در اين انتخابات پيروزي شود، با وجود اينکه از محبوبيت و جاذبه هوگو چاوز ميان مردم برخوردار نيست ولي تلاش خواهد کرد قدرت خود را به رخ رقبا کشيده و البته با چالش‌هاي بزرگي نيز در اين زمينه مواجه خواهد شد.به اعتقاد طرفداران مادوروو، بعيد نيست وي بخواهد به سبب سابقه و تجربيات سياسي خود براي برقراري روابط با کشورها و شايد حتي با امريکا نيز تلاش کند.كاپريلس در اين مبارزات انتخاباتي بارهاي از مادوروو و نزديکان وي به عنوان سوسياليست‌هاي قلابي انتقاد کرده و اعلام کرد که مادورو اعتقادي به چاوز ندارد و فقط ادعاي پيروي از ايدئولوژي‌هاي چاوز را مي‌کند.براساس اين گزارش، کاپريلس همچنين مدعي شد که در صورت پيروزي در اين انتخابات، از هبه کردن ثروت نفتي ونزوئلا به کشورهاي چون کوبا و بوليوي جلوگيري خواهد کرد و از ميزان مناسبات کشورش با برخي متحدان چاوز نظير سوريه، بلاروس و ايران خواهد کاست.

ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.